Udbytteoptimering i hvede vha. af planteanalyser
Resumé
Om idéen
Der vil blive udtaget plantesaftanalyser i løbet af vækstsæsonen med henblik på at identificere eventuelle mangler på næringsstoffer. På baggrund af analyserne kan de manglende næringsstoffer tildeles, hvorefter det vurderes, om dette kan bidrage til et øget udbytte.
Planteanalyserne tages fra midt april og derefter hver 14. dag, i alt 6 gange. Prøverne sendes LMI i Sverige. Der høstes udbytte og udtages kerneprøver ved høst, som analyseres for proteinindhold.
Interesseret i at lave denne afprøvning i på din mark? Så skriv til forsoeg@landmandsdrevet.dk.
Hvad tester vi?
I afprøvningen holdes leddet med gødskning efter planteanalyse op imod normal landmandspraksis. Der høstes udbytte og udtages kerneprøver ved høst, som analyseres for proteinindhold.
Der er 4 gentagelser
Hvad har vi lært?
De to første planteprøver gik desværre tabt i posten, så der ikke kom nogle resultater fra plantesaftanalyserne. Det blev derfor vurderet at sæsonen var så fremskreden at det ikke gav mening at fortsætte afprøvningen. Afprøvningen skydes derfor til næste sæson.
Er du interesseret i at deltage i afprøvningen?
Er du tilmeldt Landmandsdrevet Innovation?
Tak for din interesse.
Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.